Loistoristeilijä Costa neoRivieran risteilyllä tutustuin eksoottisiin ja itämaisiin vierailukohteisiin Arabiemiraateissa ja Omanin sulttaanikunnassa. Dubai – Muscat – Sir Bani Island – Abi Dhabi – Dubai. Matkan järjestäjänä oli Loistoristeilijät ja matkan hintaa sisältyi 1)lennot Helsinki – Franfurt – Dubai – Frankfurt – Helsinki 2) lentokenttäkuljetukset 3) ruoka- ja juomatarjoilut 4) ohjelmat laivalla 5)s uomalaisen Loistoristeilijöiden matkaoppaan palvelut. Sain hyviä kokemuksia viime vuoden (2016) Karibian risteilyltä ja sen innoittamana valitsin Costan uudelleen.
Tällä Lufthansan koneella lensimme Frankfurtista Dubaihin.
Menomatka___ Lufthansa/ Helsinki – Franfurt – Dubai AM 6:50 – PM 22:45
Torstaiaamuna klo 1.45 lähtö lentokentälle ja matka Volvolla sujui mukavasti ja joutuisasti. Ajoimme perinteiseen tapaan automme http://www.lentoparkki.fi/ ja sieltä bussilla kakkosterminaaliin. Terminaalissa vasta huomasin, että Lufthansa lähteekin terminaalista 1, joten päivän ensimmäinen kävelyretki oli edessä.
Olin kirjautunut lennolle Lufthansan sivuilla ja kirjautuminen onnistui oikein hyvin, joten jäljelle jäikin vain matkalaukusta eroon pääseminen ja sekin onnistui kitkatta. Myös turvatarkastus oli tarkkaa, mutta asiallista. Matka Dubaihin saattoi alkaa. Loistoristelijöiden matkalla olleet reititettiin peräti neljällä eri tavalla. Finnairin suoran lennon oli saanut vain muutama maksamalla lisähinnan. Meille arpa osui Franfurtin kautta kulkevaan väylään ja odotusta tulisi riittämään. Lähtö oli klo 6.50 ja Franfurtissa kone oli 8.40 paikallista aikaa, mutta lähtö Dubaihin oli vasta iltapäivällä klo 13.30 ja tämä odotusaika tuntui turhan pitkältä. Ensimmäisellä lennolla saimme kupin kahvia ja jotain pientä, joten suosituksen mukaan teimme eväät ja ne maistuivat todella hyviltä.
Odotimme siis lähes 5 tuntia jatkolennon lähtöä. Paikkamme oli koneen peräosassa. Henkilökuntaa oli runsaasti ja palvelu oli loistavaa. Nälkä ja jano eivät päässeet yllättämään, mutta ei myöskään uni tullut silmään.
Valitettavasti istuintila on pieni, kun vielä edessä istuva piti koko matkan ajan istuintaan taka-asennossa ja vain varsinaiset kahvi- ja ruokailuajat nosti pyynnöstä ylös.
Dubain kentällä maahantulo sujui mutkitta.
Costan toimijat ottivat meidät terminaalissa vastaan ja siirryimme lyhyen kävelymatkan jälkeen isoon bussiin ja noin puolen tunnin matka Dubain satamassa olevaa terminaalia kohti saattoi alkaa.
Satamassa auton alaosassa olleet matkalaukut siirrettiin risteilijähenkilökunnan toimesta laivalle hytin oven taakse käytävälle.
Suomalainen opas oli satamassa meitä vastassa ja opasti meitä laivaan kirjautumisessa ja seuraavasta päivästä sekä ohjeisti ruokailumahdollisuudesta 11. kannella. Pieni yöpala tuntuikin hyvältä ja tämän jälkeen uni maistui mukavassa vuoteessa.
Rauhallinen aamu sisälsi aamiaisen kannella 11 ja aamupäivän aikana tutustuimme laivaan.
Aamupäivän aikana laivaan saapui vielä matkailijoita ja ennen laivan lähtöä pidettiin pakollinen pelastautumisharjoitus, jossa jokainen matkustaja siirtyi pelastusliivin kanssa ohjeiden mukaisesti kannelle. Kannella annettiin opastus pelastusliivin käytöstä. Jokainen harjoitukseen osallistunut rekisteröidään ja poisjääneille pidettiin uusi harjoitus.
Välittömästi harjoituksen jälkeen klo 12.00 irroitettiin köydet pollareista ja 327 mailin matka Muscattiin saattoi alkaa, edessä oli meripäivä. Matka alkoi aurinkoisessa säässä ja aurinkoa kesti koko risteilyn ajan.
Iltapäivällä oli vielä matkanjärjestäjän tervetuliaistilaisuus, jossa kerrottiin risteilystä ja toimintatavoista laivoista poistumiseen ja paluuseen. Laivassa EI MAKSETA MITÄÄN RAHALLA. Käypä raha on vain Costa-kortti.
Illansuussa ohitimme Hormuzinsalmen, joka erottaa Persianlahden ja Omaninlahden toisistaan. Salmi sijaitsee Iranin ja Omanin, jossain määrin myös Iranin ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien liiton välissä. Salmi on kapeimmillaan noin 54 kilometriä leveä.
Hormusinsalmi oli melko kapea. Tämä kuva on Omanin puolelle.
MS Costa neoRiviera on valmistettu Ranskassa vuonna 1999 ja se on rekisteröity Italian Genovaan. Alus on 2916 metriä pitkä ja 28,8 metriä leveä. Bruttotonneja on 48 200 ja risteilijällä on 19,5 solmun nopeus. Matkustuskapasiteetti on 1700 ja miehistöä 670.
Laivalla on paljon ohjelmaa ja syömiseen ja juomiseen oli paikkoja yllin kyllin tarjolla. Costa-kortilla sai juomat maksutta, kunhan tilatessa piti huolen, että juoman kohdalla ei ollut tähtimerkkiä. Tällöin juoma muuttui kokonaan maksulliseksi.
Laivalla oli myös maksullisia hoitopalveluja, kuten hieronnat ja tietenkin laivassa oli paljon erikoisliikkeitä.
Laivan palveluista ja ohjelmasta sekä risteilyn arvioinnista kirjoitan myöhemmin, mutta jo iltapäivällä oikein mukavaa nauttia laivan kannella kahvista hyvien leivonnaisten kera. Meillä oli varaus illallisen ensimmäiseen kattaukseen, joka ainakin tuntui järkevältä. Illallisen jälkeen klo 21.15 alkaen laivan teatterissa oli mukavaa ohjelmaa tarjolla.
Risteilymme ensimmäinen illallinen omassa pöydässä omalla paikalla oman tarjoilijan ja saman pöytäseuran kanssa toi kerran päivässä hetken, jossa kokosimme päivän tapahtumat. Ruokalistoilla oli päivittäin vaihtuva ruokalistan teema. Ruokalistalta saattoi valita niin etu,- väli, kuin pääruoka monesta vaihtoehdosta. Samaa koski myös jälkiruokaa. Salaattivaihtoehdot olivat valitettavasti illasta samat. Illallisen jälkeen suunnattiin kohti nurkkausta viihtyisän ravintolan lepotuoliin avac-kahville.
Illallisen tarjoilijapalvelut eivät olleet onnistuneet, vaan se oli sekavaa ja hidasta.
Ensimmäisestä päivän arvosana oli 8-. Arvosanaa pudotti voimakkaasti illallisen palvelujen pettäminen ja sen myös henkilökunta huomasi ja tämä huomioitiin seuraavalla kerroilla.
Muscatin satamaa lähestyttäessä tämä näköalatorni kiinnitti huomiota.
3. Muscat (Oman). Saapuminen AM 8:30 ja lähtö AM 01:00
Risteilijä saapui Omaniin aamulla klo 8.30 ja aamiaispöydästä saattoi seurata risteilijän kiinnittymistä laituriin.
Noin 25000 asukkaan Muscat on Omanin sulttaanikunnan pääkaupunki. Sitä on kutsuttu Arabian jalokiveksi. Muscatilla ei ole varsinaista ydinkeskustaa, mutta sen sijaan kiehtova vanha kaupunki ja uudessa Muscatissa moderneja liikekeskuksia.
Kaupunki sijaitsee Omaninlahden etelärannalla, ja kaupungin ympärillä kohoaa upea Hadzar-vuoristo. Oman on vanhin itsenäistynyt arabiavaltio Arabian niemimaalla. Valtio on tunnettu korkeista vuoristaan, keltahehkuisista aavikoista ja jalkapohjia hivelevistä hienoista hiekkarannoista. Maa avautui matkailijoille vasta 1990-luvulla.
Omanin sulttaanikunnassa asuu noin 4,2 miljoonaa ihmistä. Heistä omanilaisia on noin 2,4 miljoonaa ja ulkomaalaisia noin 1,8 miljoonaa.
Suomalaisen oppaan vastaaontto oli klo 10.00-10.30, jonka jälkeen suomalainen ryhmä siirtyi laivasta. Jokaiselle jaettiin kortti, jota kysyttiin satama-alueelta poistuttaessa ja taas palattaessa. Tiukka alkoholilainsäädäntö edellytti, että jokaisen maahantulijan laukut läpivalaistiin Omaniin tultaessa. Laivalta oli järjestetty ilmainen bussikuljetus sataman portille ja takaisin. Laivalta lähdettäessä bussi kiersi tarkastusaseman kautta, jolloin piti poistua tarkastukseen.
Tätä korttia ei kannattanut hukata.
Kuvassa oppaamme Erkki ja paikallisopas ja bussikuskimme.
Omanin kiertoajelun aikana teimme vauhdikkaan kierroksen vanhan Muscattiin. Matkalla oli kuvaustaukoja muutaman kerran.
Oman taksit olivat siistejä ja ajoivat mittareilla. Taksikyyti oli halpaa, mutta tarkkana saa olla ylilaskutuksen kanssa.
Satama-altaassa oli myös pieniä veneitä.
Matkan aikana oli monessa paikassa hienoja mosaiikkitöitä nähtävissä.
Kuvassa on laaksossa oleva vanha Muscat
Oudon näköinen on tämä sulttaani Qaboosin moskeija.
Omanissa oli erittäin siistiä ja yksi esimerkki siisteydestä. Valaisinpylväät kiilsivät.
Turvallisuudesta pidetään huolta.
Hummereita oli rantakallioilla.
Hieno väritys
Satama-altaissa oli hienoja veneitä.
Taisi olla ainoa polkupyöräilijä, jonka Omanissa näin. Autokanta on hyvä.
Hienoja portteja. Voi kadun ylittävä silta olla kauniskin.
Portti puistoon.
Kiertoajelun jälkeen osa lähti torille ja pyhäpäivän takia osa kaupoista olikin kiinni. Menimme kuitenkin laivalle iltapäiväkahville ja sitten jäinkin aurinkokannelle.
Katulamput heijastuvat mereen.
Omanin valuutta on rial ja suhde euroon oli seuraava 1 euri = 0,416 rial.
4. Meripäivä
Seuraava siirtymä oli risteilyn pisin ( 479 mailia)ja tästä syystä olimme koko päivän merellä.
Aamulla varhain, ennen ensimmäistä auringonpalvojaa kävin aurinkokannelle ottamassa muutaman valokuvan.
Niskat ja hartijat saivat tässä kohtaa hierontaa.
Täällä ei tarvinnut retuuttaa aurinkotuoleja, vaan ne levitettiin paikoilleen aamulla jo aamulla varhain. (Yöllä olivat niputettuina)
Myös yläkannen lepotuolit olivat paikoillaan.
Hetken aikaan ulkona olevat baarit olivat suljettuina.
Uima-altaat olivat turvallisuussyistä verkoilla suojattuja yön ajan.
Tämä oli lempipaikkani. Aamiaisella ja lounaalla pyrin löytämään tilan täältä.
Herkkuja ja hedelmiä, niistä nautin.
Olihan jo aamiaisella runsaasti ihan oikeaa ruokaakin.
Leivonnaisia oli runsaasti. Automaattikahvi ei miellyttänyt, joten aamulla oli erikoiskahvien paikka.
Monella oli sisähytti ja siksi niissä matkustavat siirtyivät heti aamiaisen jälkeen aurinkokannelle koko meripäivän ajaksi.
Laivalla oli koko ajan aktiviteetteja, joihin saattoi osallistua ja erityisesti erilaiset tanssit ja kilpailut kiinnostivat matkustajia.
Merellä liikkui myös muita ja jossakin kohtaa oli hyvinkin vilkasta. Tämän kuvan otin hyttini parvekkeelta. Hytillinen parveke on perusedellytys risteilylle lähdettäessä. Siellä voi istua yöllä, kurkistaa ulos aamulla ja lekotella kaikessa rauhassa päivällä.
Illalla oli taas tietenkin yhteinen illallinen, joka maistui oikein hyvin. Palaan illallisiin toisella kertaa. Päivän arvosanaksi annan 9.00 ilman perusteluja.
4. Sir Bani Yas Island Saavuimme 9:00 AM —-lähdimme 06:00PM
479 mailin merimatka on takana ja saavuimme Abu Drabiin kuuluvalle Arabiemiraattien suurimalle saarelle Sir Bani Yas Islandille. Saaren ranta on niin matala, että laivan ankkuroi merelle, josta tapahtuu kuljetus saarelle. Saarelle oli rakennettu risteilijämatkustajia varten palvelut, joita laivayhtiöt ostavat päiväksi. Lähes kaikki ravintolatoiminnot siirtyvät sinne. Ruokatarvikkeet viedään sinne ja ruuat valmistetaan siellä. Siellä oli baareja, joista saattoi hakea Costa -kortilla juomia. Kuljetus tapahtui risteilijän pelastusveneillä.
Laivan keulalta otettu kuva lähestyttäessa Sir Bani Yasia. Suuri ruokailukatos erottuu hyvin, samoin laituri ja lepotuolit.
Taaempana näkyy safarialuetta, jopa kirahvit erottuvat tarkasti katsottaessa. Tuolle alueelle aion mennä.
Heti ankkuroituminen jälkeen alkoi tavaroiden ja henkilöstön kuljetus saarelle.
Osa ruokailujoista ruokailu auringon paahteessa, vaikka olisi varjotilaakin ollut riittämiin.
Ajoneuvot valmiina safariretkelle.
Safarilla näki paljon eläimiä. Osa lajeista ensi kertaa. Tässä ilmeisesti jokin antilooppi.
Samoin tässä on jokin antilooppilaji kyseessä
Komeat sarvet näillä eläimillä
Tämän eläimen nimi on valkobeisa ja on pitkät sarvet
Iso kissaeläin
Seuraa tarkkaavaisesti ja on syytä pitää auton ikkunat kiinni.
Tätä lintulajia en vielä tunne. Päivitän lajit myöhemmin.
Kyllä se laivalta näkynyt kirahvi oli täällä.
6. Abu Dhabi Saavuimme 9:00 AM —-lähdimme puolilta öin.
140 mailin matka on takana ja uusi satama häämöttää.
Vuonna 1968 Britannia päätti vetäytyä alueelta, mikä toteutuikin 1. joulukuuta 1971. 2.12.1971 kuusi Persianlahden etelärannan nyt emiirikunniksi julistautunutta entistä šeikkikuntaa, Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujaira, Sardrah ja Imm al-Qaiwain perustivat yhteisen valtion nimeltä Arabiemiirikunnat vuonna 1971. Näistä suurin Abu Drabi, pinta-alaltaan yli puolet. Omanin piti myös liittyä, mutta se vetäytyi viime hetkellä.
Satamaterminaali ja takana näkyy ristelijämme yläkannet.
Satamapoliisilla ja taksien vuoroja vahtivalla tiukka neuvonpito.
Kaupunkiliikennettä kaksikerrosbussista katsottuna.
Arabiemiraateissa on hyvin paljon siirtotyöläisiä, jotka ovat täällä määräaikaisesti töissä.
Leikkipuisto ja pilvenpiirtäjät sulassa sovussa.
Rakentaminen on voimakasta kaikkialla.
Täällä ei varmaan menesty yksinkertainen arkkitehtuuri.
Moskeijoita on paljon ja erityisesti joissakin emiraateissa on islam on hyvinkin tiukkaa.
Hieno rakennus
Sheikki Zayedin moskeija on yksi maailman tunnetuimmista moskeijoista. Vitivalkoisesta ulkokuorestaan tunnettu moskeija houkuttelee vierailijoita ympäri maailmaa. Moskeijan 82 komeaa marmorikupua, yli tuhat pylvästä sekä neljä 107 metriä korkeaa minareettia ovat oikea pröystäilijän unelma. Moskeijan rakennuttanut sheikki Zayed ei selvästikään tyytynyt vähään, ja moskeijassa on maailman suurin persialainen matto, jota kaksituhatta miestä kutoi kahden vuoden ajan. Rukoilijoita valtavaan kompleksiin mahtuu 40 000.
Rakennusvaiheessa rahaa ei ole säästelty, ja moskeijassa on käytetty rakennusmateriaaleina muun muassa marmoria, kultaa ja kristallia.
Moskeijaan pääsee ilmaiseksi, ja siellä siellä sai valokuvata vapaasti. Naisten pukeutumiseen kiinnitetään erityistä huomiota.
Moskeijan portilla turvatarkastuksen jälkeen naisille annettiin nilkat, hartiat ja pään peittävä asu, joihinseurueemme naiset pukeutuivat.
Sheikit ovat kaikissa tärkeissä invetointikohteissa, kuten vessat.
Komeat yläosastaan kullatut pylväät
Varjossa oli mukava kulkea
Lattiapinnat olivat viimeisen päälle hienoja
Moskeijassa sai vapaasti liikkua
Lattian moppausta ja kyllä kiilsi.
Moskeijassa käynti tuli aivan vahingossa, kun bussin vaihto kesti yllättäen tunnin ja niin hyödynsimme vaihtopaikan vieressä olevaa moskeijaa vierailukohteena.
Jatkoimme seuraavaksi matkaa toisella bussilla, joka jatkoi Ferrari-alueelle. Matka oli turhan pitkä, kun se kierteli mielestämme joutavissa paikoissa. Busseilla matkustaminen tuli kalliimmaksi kuin taksilla kulkeminen. Ei ollut viisasta lähteä satamasta bussilla. Suosittelen taksia, joille voi antaa saman reittikartan, jonka bussi kiertää. Bussilla oli pitkiä taukoja ja kulkee hitaasti.
Komea on tämäkin portti.
Rekennusarkkitehtuuria. Kuin kaksi kolikkoa vastakkain.
Formulan pääkatsomo. Abu Dhabin Grand Prix on Formula 1 -sarjan osakilpailu, joka on järjestetty kaudesta 2009 alkaen Yas Marinan radalla.
Rata-aluetta. Vuonna 2012 Kimi Räikkönen voitti täällä ajatun FI -kilpailun.
Tässä taideteoksessa on kuvat lentäviä lintuja.
Ferrari World Abu Dhabi on huvipuisto sijaitsee Yas Island kaupungissa Abu Dhabi
Kiinalainen ruoka maistui välillä oikein hyvältä
Ferrari World odottaa.
Saimme kuulla, että seuraava bussivuoro lähtee täältä silloin, kun meidän pitäisi olla laivalla. Otimme tilataksin, johon sulloutui 8 henkilöä. Osa istui lattiallakin. Matka kesti taksilla puoli tuntia. Pientä ylihintaa oli eli 80 euroa koko lysti.
Päivä Abu Dhadissa oli jotenkin sekava ja kokonaisuus ei oikein auennut. Bussin reittikartassa ei ollut mittakaavaa, joten reittisuunnitelma petti pahan kerran.
Arvosana tästä päivästä on 8 ja sitä nosti hyvä illallinen. Kaiketi oli myös nälkä. Yksi päivä näin laajassa kohteessa tulisi paremmin suunnitella. Nyt sitä ohjasi liikaa bussireitti ja sen aikataulu.
Taas risteilijällä ja vierelle saapui iso rahtialus.
7. Dubai Saavuimme 8:00 AM ja loppuaika ollaan täällä, siis myös seuraava yö ja päivä. Lyhin, 82 mailia, etappi on takana ja olemme palanneet Dubaihin.
Laiva saapui aamulla Dubain terminaali kakkoseen.
Täälläkin oli taksien kanssa säätämistä ja taksien vuoroista huolehtiminen oli jopa haastavaa. Ääni välillä nousi sekä taksikuskeilla että järjestelijällä.
Emme ottaneet opiksi edellisen päivän bussimatkasta, vaan lähdimme suosituksen mukaisesti taas bussilla. Saihan kahden päivän bussilipun edullisesti.
Isojen kauppakeskusten rinnalla on myös pieniä ”lähimyymälöitä”
Edelleen maailman korkein rakennus, Burj Khalifa, työmaan keskellä.
Dubai Mall, hirveän iso kauppakeskus
Kauppakeskuksessa on suuri akvaario
Kahvilla todella hienossa paikassa.
Kahvipaikalla tunnin välein ohjelmaa tarjolla.
Tuolla ylhäällä kävin vuonna 2014 ja nyt jätin väliin.
Burj al-arab on 210 metrin korkuinen, mutta sen huipulle asennettu antenni tekee rakennuksesta 321-metrisen ja täten maailman korkeimman hotellin.
Linja-autopysäkit ovat ilmastoituja ja molemmille sukupuolille on omat puolensa
Jäähyväisillallisen aika ja samalla muistetaan hyvin palvelleita työtekijöitä. Esimerkiksi tarjoilijan palkka muodostuu peruspalkasta (n.10 euroa) ja sitten palvelurahasta. Varmaan raha varmistaa sen, että he laittavat parastaan. Huonepalvelijalle oli syytä antaa palveluraha suoraan käteen, jotta saattoi varmistaa sen perillemenon.
8. Dubai lähtöpäivä
Kuljetus lentokentälle tapahtuu klo 21.45, joten jää koko päivä aikaa kierrellä eri kohteissa.
Lähdimme aamulla taksilla ja ensimmäisenä kohteenä oli flamingo-laguuni. Valitettavasti perjantaina se olikin suljettu, koska silloin on pyhäpäivä.
Burj Khalifa on keskeinen kiintopiste, vaikka mistä suunnasta katsoisi.
Päätimme käydä taksilla myös Sharjahissa, jonka islam ilmeisesti arabiemiirien tiukin.
Sharjahista käydään paljon töissä Dubaissa, koska täällä on asunnot halvempia ja välimatka on kuitenkin lyhyt.
Moskeija Sharjahissa.
Moskeija suurten rakennusten välissä.
Erilaista asumista.
Pikkasen väljempää on Sharjahin alueella.
Naiset uivat täysissä pukeissa.
Ajoimme sitten taksilla satamaan ja menimme laivalle lounaalle. Lounaan jälkeen palasimme terminaalin kautta taksiasemalle ja saimme saman taksin, joka oli meillä aamupäivän. Tämä nuori mies on ollut viisi vuotta täällä töissä ja perhe, vaimo ja kaksi lasta asuvat kotimaassa, Intiassa.
Mall of the Emirates oli toinen valtava kauppakeskus ja on myös tyylikäs.
Hieno kattorakenne ja kauniit kaiteet.
Laskettelurinne oheistoimintoineen oli uskomaton.
Varustevuokraamosta sai kaikki tarvittavat.
Hiihtohissistä sain kuvan viereisen ravintolan kautta.
Viimeinen paluumatka laivalle. Monta kaistaa molempiin suuntiin läpi Dubain keskustan. Jokaisella taksimatkalla mittari pyöri ja perillä yritin maksaa kortilla,mutta aina kone oli ”rikki”. Maksoin eurolla, jolloin laskukone kävi ja kursseja soviteltiin kuskin hyväksi. Vaihtorahan sain paikallisena ja sekin pyöristettiin sopivasti, mutta toisin päin, siis kuskille eduksi. Siinä laskemisessa menivät tipit. Kaiketi on sama miten en tulee hankittua. Opiksi: Aina pitää olla paikallista rahaa, ainakin taksia varten.
Viimeinen kuva risteilijä Costa neoRivieran kannelta.
Laivan palvelut olivat käytettävissä aivan loppuun asti. Viimeinen päivä piti pärjätä käsimatkatavaroilla, koska matkalaukku piti toimittaa käytävälle jo edellisenä iltana. Suuri määrä matkalaukkuja vaatii logistiikalta myös aikaa. Saimme laukut pois lähtiessä terminaalissa ja lyhyt matka lentokentälle saattoi alkaa.
Lähtöselvitykset Dubain kentällä sujuivat joustavasti ja kentän henkilökunta oli erittäin kohteliasta.
Viimeinen päivä saa arvosanan 9. Kaikki toimi hyvin.
Paluumatka oli taas pitkä ja tuskallinen. Lennot Helsinki- Frankfurt- Dubai -Frankfurt – Helsinki saa arvosanan 6. Jatkossa pyrin saamaan suorat lennot ja olen valmis maksamaan siitä muutaman satasen.
KOKO MATKAN ARVOSANAKSI TULEE, EI KESKIARVON, TUNTEEN PERUSTEELLA 81/2.
SUOSITTELEN, MUTTA KANNATTAA MIMUA PAREMMIN SUUNNITELLA AINAKIN DUBAIN JA ABU DHABIN PÄIVÄT.
© 2025 Paavon polut · Paavo Valtanen · Valokuvaus · Kokemäki