28.09.2018 · · 0

Moldova, virallisesti Moldovan tasavalta, 2018

Moldova, virallisesti Moldovan tasavalta. Valitsin matkakohteeksi yhden Euroopan kummallisimman maan, Moldovan, jossa turisteja on vähän ja massaturismista ei ole tietoakaan. Nykyinen Moldova ja siitä edelleen irtautunut Transnistria syntyivät Neuvostoliiton romahtamisen myötä. Maan pääkaupunki on Chisinau. Moldovan rajanaapureina ovat Romania ja Ukraina. Moldova on siis yksi Euroopan pienimmistä valtiosta. Maan erottaa Romaniasta rajajoki Prut, joka yhtyy Tonavaan lähellä sen Mustaanmereen laskevaa suistoa. Toinen tärkeä rajajoki on idempänä virtaava Dnestr, joka erottaa maan itänaapurista Ukrainasta. Vastuullisena matkajärjestäjänä oli Olympia matkatoimisto. Lähtö Helsingistä oli mukavasti iltapäivällä klo 14.45. Lentoyhtiönä oli Ukraine International Airlines. Lennot olivat jo menomatkalla menoo-paluumatkoja, koska lensimme Moldovan yli Istanbuliin ja muutaman tunnin odotuksen jälkeen palasimme Moldovaan Chisinaun lentokentälle. Rajamuodollisuudet passintarkastuksen osalta olivat joustavia ja pienenä lentokenttänä se tarjosi matkalaukut nopeasti kuljettimelle. Matkalaukut mukana aloitimme matkan Chisinaun keskustan ensimmäisen luokan Radisson Blu Leogrand –hotelliin. Seuraavana aamuna lähdimme ryhmänä tutustumaan Chisinaun keskustaan paikallisoppaan ja matkatoimiston oppaan johdolla. Pääkadun varrelta näimme pääpostin ja riemukaareen ja tietenkin tutustuimme paikalliseen toriin. Kävelyretki jatkui pääkadun vartta katedraalipuiston ohitse ja riemukaaren alitse kohti Chisinaun keskuspuistoon, jossa oli upean suihkulähteen lisäksi suuri määrä muotokuvia. Chisinaun katedraali oli seuraava tutustumiskohde. Kierroksen jälkeen vaihdoimme vähän paikallista rahaa. Rahanvaihtopisteitä on runsaasti ja niiden kurssit ovat lähellä toisiaan. Yhdellä eurolla sai 19.7232 Moldovan leitä. Ensimmäisenä iltana menimme läheiseen ravintolaan, jossa nautimme illallisen paikallisen viinin ja neljän soittajan myötä. Kaikki olivat hyviä. Kolmantena vierailupäivänä siirryimme bussilla kumpuilevissa viinitarhojen reunustamissa maisemissa Orheiul Vechin historialliselle ja arkeologiselle alueelle. Teiden varsilla paikallisen asukkaat keräsivät puista saksanpähkinöitä luvalla, koska tiealue on valtion aluetta ja kaikkien keruualuetta. Orheiul Vechi sijaitsi upealla luonnonkauniilla paikalla Rautjoen kallioisella harjanteella. Tutustuimme ensin alueen tärkeimpään nähtävyyteen, luolaluostariin. Ortodoksimunkit louhivat luostarin kallioon jo keskiajalla ja se pysyi asuttuna aina 1700-luvulle asti. Vuonna 1996 luostari kunnostettiin nykyasuunsa. Luostarilta avautuva maisema jokilaaksoon oli henkeäsalpaavan kaunis. Vierailu kalliojyrkänteen reunalla olevalle luostariin oli vaikuttava kokemus. Ikkuna-aukoista tuleva valo ja luostarien munkkien ystävällinen käytös sai taas kerran kunnioittamaan munkkeja ja heidän vakaumustaan. Vierailimme läheisessä kuvauksellisessa Butucenin pikkukylässä. Saimme tutustua paikallisen perheen viehättävään kotiin ja sitten pääsimme kokeilemaan perinteistä moldovalaista ruoanlaittoa ja söimme myös lounaan Butucenissa. Pikkuruinen Moldova on yksi Euroopan kummallisimmista maista. Viininviljely on ollut jo kauan Moldovan tärkeä elinkeino ja tästä syystä kävimme maistelemassa paikallisia viinejä Cricovan viinikellareissa. Moldova tunnetaan sekä viineistään että kuohuviineistään ja neuvostoaikoina Moldovaa kutsuttiin leikkisästi ”Neuvostoliiton viinitarhaksi”. Lounaan jälkeen tutustuimme maan tunnetuimpiin viinikellareihin Cricovassa. Cricovan viinikellarit on louhittu kalkkikiveen ja niiden mikroilmasto soveltuu erinomaisesti viinin kypsytykseen ja säilytykseen. Sokkeloisilla viinikellariluolastoilla on pituutta kaiken kaikkiaan noin 120 km. Legendan mukaan vuonna 1966 Neuvostoliiton juhlittu kosmonauttisankari Juri Gagarin eksyi viinikellareihin ja löysi tiensä takaisin maan pinnalle vasta kahden päivän kuluttua. Matkustimme sähköautolla luolan syvyyksiin ja nyt oli tarpeen pukeutua lämpimästi. Cricovan opas kertoi asiantuntevasti viinin valmistuksesta ja hän maistatteli juomia tehtaan kuuluisia juomia. Cricovan viinejä oli mahdollista ostaa myös paikan päältä kotiin viemisiksi. Moldovalaiset ovat ystävällisiä ja maan kauniit maisemat ja perinteinen ruokakulttuuri tarjoavat elämyksiä. Tämän saatoimme todeta lähtöillallisella, jossa myös musiikkia tarjolla. Chisinaun hintataso on suomalaisittain edullinen, joten tuliaisostosten tekemistäkään ei kannattanut unohtaa. Useat liikkeet ja tavaratalot olivat avoinna myös sunnuntaisin. Seuraavana päivänä teimme matkan Transnistriaan, josta voitte katsella kuvia osoitteesta http://paavonpolut.fi/transnistria-2018/ Viimeisen vierailupäivän aamuna hotelli mahdollisti varhaisaamiaisen, joten saatoimme aloittaa kotimatkan hyvillä mielin ja täysin vatsoin. Ensivierailumme Moldovaan ansaitsi kiitettävän arvosanan.

Tässä hotellissa aion yöpyä matkan ajan.

Hotellin aamiaishuone oli rauhallinen ja viehättävä. Erityisesti harpun musiikki miellytti.

Aamiaisesta nautin joka ainut aamu.

Hotellimme ylimmän kerroksen nurkkahuone.

Hotellimme ylimmän kerroksen baaritiskillä juomia valitessa saattoi ihailla kaupunkia.

Takaseinän peilistä näki myös kaupungin silhuettia.

Moldovan pääkaupungin Chisinau pääkadulla oli myös riemukaari.

Pääkaupungin postirakennus

Chisinaun keskuspuiston suihkulähde

Chisinaun keskuspuisto

Chisinaun keskuspuistossa taiteilija oli piilottanut omakuvansa mallin hiuksiin.

Presidentin palatsi

Tämä pyörätuolilla liikkuva kerjäläinen liikkui ketterästi autojen välissä ja sai autoilijoilta almuja.

Chisinaun julkinen liikenne toteutetaan suurelta osin johdinautoilla

Mielenilmaisu tämäkin.

Pääkadun varrella on Stephen the Great Monument

Entinen Leninin aukio on nyt EU-aukio

Riemukaaren sisällä roikkuu Moldovan lippu.

Mielenossoituksessa osoitetaan mieltä korruktiota vastustavan poliisin toimintaan.

Chisinaun katedraali sisältä

Chisinaun katedraalin vihkipöytä

Vihkipari tulossa Chisinaun katedraaliin

Mersun maskotit

Vihkiparin sormukset

Katutaidetta.

Taloissa huokuu neuvostovallan aikainen arkkitehtuuri.

Belarus puistotöissä ja työntekijöitä on runsaasti.

Ensimmäisen illan illallisvieraita viihdytti tämä viulisti.

Ensimmäisen illan musisointia

Soittaja soittaa ja viihdyttää ruokailijoita

Koko porukka koolla.

Saakohan tuon Gazzin samaan hintaan.

Kaupankäyntiä kadulla.

Kauppapaikka tässäkin.

Hevosajoneuvoja tuli vastaan.

Näitä suojelijoita oli useissa risteyksissä.

Viinitehtaan Cricovan portista sisään.

Vierailimme Cricovan viinitehtaalla

Kallioon ja kaivettu käytäviä peräti 120 km ja työ jatkuu edelleen.

Presidentti Putinin pullohuoneen pullot vakiolämpötilassa.

Hotellihuoneita.

Täällä on sallittu hometta huoneissa.

Pullojen sakka siirtyy pullon kurkkuun.

Pulloja kierretään käsin 45 astetta kerrallaan.

Asiantunteva oppaamme kertoi juomien valmistuksesta.

Jokainen pullo tarkistetaan silmämääräisesti.

Viini paranee tynnyreissä.

Kuplista juoman laatu tunnetaan

Viinien maistelun yhteydessä söimme pähkinöitä ja erilaisia leipiä

Oppaamme viihtyi paikallisoppaan seurassa ja mikä ettei.

Talon etupiha

Perheen koti on maalattu meilläkin tutulla huussin sinisellä.

Huoneen vaatimaton kalustus

Tekstiilit ovat kauniita.

Piharakennuksenkin pielet on maalattu kärpäsiä torjuvalla värillä.

Mănăstirea Orheiul Vechi

Mănăstirea Orheiul Vechi tornit

Luostari on kaivettu kalkkikiven sisään ja keskellä kuvaa on luostarin parveke ilman kaiteita.

Luostarin kirkko

Munkki käyttää kaiken vapaa-ajan uskonnollisen tekstin lukemiseen.

Orheiul Vechi

Jalkapallokentällä joukkueista vain maalivahti paikalla.

Leipominen etenee vauhdikkaasti.

Perinneherkkua on mamaliga, eräänlainen maissileipä jonka on kuvailtu olevan myös puuron ja leivän välimuoto, jota syödään yhtä paljon kuin Suomessa perunaa. Maissileipä paloitellaan narulla.

Yleinen ikkunapuiden väritys

Paikallisten asujen paitoja

Kuorma-autokalusto on melko vanhaa, mutta henkilöautoissa on myös käytettyä länsiautoa aika paljon.

Täällä on hyvin yleistä peräkonttikauppa. Ladan takaluukku auki ja luumut sekä saksanpähkinät myyntiin.

Volga viillettää Chisinaun katuja pitkin.

Aika kolkon näköinen vankila asutuksen keskellä Chisinaussa.

ö

Vangit ovat edullista työvoimaa täällä. Vankien tilat mitä ilmeisemmin ovat vaatimattomia.

Illallisilla sai nauttia ”elävästä” musiikista ja tässä pienen ja viehattävän ravintolan musikot, jotka saivat meidätkin laittamaan jalkamme koreasti.